صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۶۰
 لاله افتخاری، نماینده اسبق مجلس در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

حماسه 9 دی  مصداق بارز جهاد تبیین

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور
حماسه ۹ دی در اوج تلاش‌های دشمنان برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، روایتی از همدلی و همبستگی مردمی بود که خالق انقلاب ۲۲ بهمن 1357 بودند تا بار دیگر به دشمنان اثبات کنند این نظام و انقلاب، مردمی است و حتی ده سال توطئه‌چینی برای رقم زدن آشوب و از هم پاشیدن نظام به دست خودفروختگان و کوردلان راه به جایی نخواهد برد. «لاله افتخاری» فعال اصولگرا و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی که یکی از شاهدان حماسه ۹ دی در میدان بود، در تبیین این رویداد تاریخی با صبح صادق گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانیم. 
 
اهمیت حماسه ۹ دی در تاریخ انقلاب اسلامی چیست و چرا این حماسه باید در عرصه جهاد تبیین بازخوانی شود؟
۹ دی یکی از مصادیق بارز و از دستاوردهای جهاد تبیین است. به تازگی هم حضرت آقا فرموده‌اند که باید به جهاد تبیین توجه شود و یکسری اتفاقات، برنامه‌ها و رویدادها باید از این منظر روایت شود؛ چرا که اگر ما این کار را نکنیم، دیگران به نحو انحرافی و مشکل‌دار آن را روایت خواهند کرد؛ لذا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جهاد تبیین همین ۹ دی است که کاملاً اهمیت امر تبیین را نشان می‌دهد.
از همین منظر، باید عنوان کرد ۹ دی به اعتقاد ما نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و حتی تاریخ بشر است و شاید آنطور که باید عظمتش درک نشده باشد.
سال 1388 فتنه‌گران در کشور به دنبال ایجاد فتنه بوده و چند ماه امنیت را از کشور ربوده بودند. آنها برای یک دهه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و موج‌هایی ایجاد کرده بودند و قصد موج‌سواری برای انتخابات ریاست‌جمهوری در آن سال را داشتند و اندکی هم موفق شدند؛ اما حماسه مردمی در 9 دی نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد. 
 
  با توجه به آنچه عنوان کردید اهمیت تبیین حماسه ۹ دی و پاسداشت هر ساله این واقعه در تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب چیست؟
۹ دی نشان داد اگر تبیین صورت بگیرد و مه‌شکن‌هایی که باید از طریق تبیین ایجاد و راه را نشان بدهند، مردم ما خیلی قشنگ راه‌شان را پیدا می‌کنند. در این روز آشوبگران و هنجارشکنان یک طرف خیابان بودند و مردم هم طرف دیگر دست به دست هم دادند و به زنجیری علیه دشمنان ایران تبدیل شدند. برای همین است که ۹ دی اهمیت زیادی دارد و هم باید روایت بشود، هم باید گفته بشود که علتش چه بود، باید داستان‌ها و رمان‌های زیادی مبتنی بر آن نوشته شود، مستندها ساخته بشود و شعرها گفته و فیلم‌ها ساخته شود و از تمام ظرفیت هنر استفاده بشود برای اینکه بگویند ۹ دی علتش چه بود و دستاوردش چه بود؟ چرا که از ۹ دی به انقلابی دیگر تعبیر می‌شود.
من تابه‌حال به خاطر ندارم که تهران این همه جمعیت به خود دیده باشد؛ مردم از همه طیف آمده بودند و این همان علتی است که باید ۹ دی را به عنوان ایام‌الله گرامی بداریم، حرمت آن را نگه داریم و هر کس از زاویه دید خود آن را روایت کند. 
 
 همانطور که خودتان هم به آن اشاره داشتید، در خصوص چرایی و علت این واقعه و مهم‌تر از همه دستاوردش برای انقلاب و آینده کشور بگویید.
عده‌ای نمی‌خواستند که انتخاباتی به پیروزی برسد و نیرویی سرکار بیاید که مقداری با غرب زاویه دارد و از طرفی نمی‌خواستند انتخابات به صورت دموکراتیک در کشور ما برگزار شود و مردم پای صندوق رأی بیایند؛ لذا از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند تا نظام را براندازند. 
در سال 1378 در کوی دانشگاه اقداماتی را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند و به مردم آسیب رساندند؛ ولی باز پیروز میدان در آن زمان مردم بودند که به خیابان‌ها آمدند‌. آن زمان نماینده مجلس هفتم بودم؛ همانجا سه سؤال از سه وزیر کردم (وزیر کشور، وزیر امورخارجه و وزیر اطلاعات) برای اینکه عده‌ای از سفارتخانه‌های خارجی در یکی از پارک‌های تهران ترددهای مشکوک و برنامه‌ریزی شده داشتند. افرادی هم که در فتنه ۸۸ مشاهده کردیم، عوامل سفارت‌های غربی بودند که دستگیر شدند. 
این باعث سروصدا شد و آن پارک از وجود اینها پاک شد و من از وزیر کشور سؤال کردم که یک پارک چرا باید در اختیار اینها باشد و کم‌کاری از کجاست؟ باید اذعان داشت در حقیقت دشمن از بیرون آمده بود، برنامه‌ریزی کرده بود، تئوریسین‌هایش را آورده بود، نحوه چینش افراد و... را تعیین کرده بود تا این برنامه اجرایی شود و نظام را کاملاً از بین ببرد. 
حتی با اعتقادات و نمادها و آنچه مردم ما اعم از مسیحی، مسلمان ، یهودی و زرتشتی به آن باور داشتند؛ یعنی عاشورا وارد نبرد شدند و این آیین و باور و اعتقاد را مورد اهانت قرار دادند و در همین راستا مسجد، افراد بیگناه، افراد بسیجی، نماز جمعه، روز قدس و همه‌ اینها را که نه تنها در کشور ما، بلکه با پرچم‌داری کشور ما در دنیا هم ارزشمند است، در کنار حقوق شهروندان و امنیت همه را زیر پا گذاشتند. آن هم فقط با عنوان اعتراض به رأی، به این علت که نامزد مورد نظرشان رأی نیاورده بود و جالب آنکه هنوز انتخابات تمام نشده و رأی شماری کامل نشده، اینها را اعلام کردند؛ پس معلوم است که این نقشه از قبل و برنامه‌ریزی شده بود و اصلاً قصد داشتند این فتنه را با هر بهانه‌ای ایجاد کنند. شاید مهم‌ترین دستاورد 9 دی همین افشاگری‌ها، تبیین، آگاهی‌بخشی و صبر مردم ما و رهبر معظم انقلاب بود. برخی از نمایندگان شهرستانی می‌گفتند اگر شما نمایندگان تهرانی نمی‌توانید، ما حاضریم کفن‌پوش بیاییم و جلوی این افرادی که به نظام و انقلاب و مقدسات ما اهانت می‌کنند، بایستیم! که ما گفتیم پاسخ دادن صریح و تند کاری ندارد و مهم این است که عده‌ای از افرادی که در خیابان هستند، آگاه شوند. این بندگان خدا واقعیت را نمی‌دانند و اعتراض دارند؛ منتها برخی از اعتراض آنها سوءاستفاده کرده و می‌خواهند این را علیه نظام تمام کنند. شاید همان صبر و افشاگری‌ها بود که جمع کثیری که فریب این افراد سودجو و فرصت‌طلب را خورده بودند، متوجه واقعیت شده و از این افراد برگشتند و نتیجه آن شد که دو گروه مخالف با هم وحدت کرده و کنار هم قرار گرفتند، دست برادری به هم دادند و علیه هر آنچه امنیت و استقلال کشور و این نظام و این انقلاب را تهدید می‌کرد ایستادند. در نهایت در ۹ دی چشم دشمنان کور شد.
 
  این حماسه چطور باید برای نسل‌های آینده که آن را ندیده و نشنیده‌اند، بازخوانی شود تا حماسه ۹ دی همانند ۲۲ بهمن و دیگر حماسه‌های کشور ماندگار شود؟
باید خانواده‌ها و مسئولان آموزشی و پرورشی از آن بگویند، مسئولان از ابعاد پنهانش مردم را با خبر کنند و همه ظرفیت‌های هنر و رسانه به کار گرفته شود و اینکه باید با هر زبانی این حماسه غرورآفرین واگویه شده و به نسل‌های بعدی انتقال داده شود. حتی افرادی که آنجا بودند و حماسه را دیدند فراموش نکنند و آن را بازگو کنند و تکرار شود و تکرار شود؛ چرا که مهم‌ترین دستاورد این حماسه کوری چشم فتنه، فتنه‌گران و دشمنان این انقلاب و ملت انقلابی بود.
ناامیدی دشمن و به رخ کشیدن اقتدار نظام و جایگاه رهبری از دیگر دستاوردهای آن بود و اینکه اگر مردم پای نظام باشند، آسیب‌پذیر نیست و این مردم هستند که باید مراقب باشند. مردم به ویژه امروز که لحظه به لحظه جایگاه فضای مجازی در بین افراد مختلف جامعه پر رنگ‌تر می‌شود، باید هر خبری که به‌ دست‌شان رسید باور نکنند و هر تصویری را قبول نکنند. مردم باید هرچه به دست‌شان رسید، راستی‌آزمایی کنند تا همین فضای مجازی وسیله‌ای برای آگاهی‌بخشی به نسل‌های بعدی‌ شود. افرادی هم که توان و آگاهی لازم را دارند، بیایند و با افرادی که شک و شبهه دارند، در فضایی صمیمی بنشینند و به سؤالات و شبهات پاسخ دهند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات